få bugt med katastrofetankerne

posted by: Cira Beenfeldt

No Comments »

“jeg kan ikke finde ud af noget”, “jeg er sikkert alvorligt syg” , “alt er ligegyldigt”, “ingen kan lide mig”… er alle klassiske eksempler på katastrofetanker og det er meget vigtigt at nævne, at det er tanker der ikke har noget med virkeligheden at gøre, det er pure indbildninger og formodninger skabt af dig selv. Jeg har arbejdet hårdt og længe, på at lære mig selv at mentalisere – at se på tingene mere nuanceret, fremfor sort/hvidt, det er svært og det kræver at man øver sig i det, hver evig eneste dag. den gode mentalisering kommer ikke af sig selv, men det er en evne vi kan lære at mestre – så vores tanker arbejder med, fremfor mod os selv! Det vigtige i mentaliseringen er at have sit eget sind på sinde, altså at være opmærksom på de tanker der opstår og så forholde sig til dem. Acceptér de ting du ikke kan gøre noget ved og forsøg så at lade de negative tanker passere, registrer dem, men lad dem være forbigående og øv dig i at reflektere over de tanker og følelser der opstår.

Når man trives og har det godt, har man selvsagt mere overskud. Prøv at lokalisere de tanker der oftest plager dig og som måske endda forhindrer dig i at gøre de ting som du ønsker, men gør det på et tidspunkt hvor du føler dig godt tilpas, og når du så har fundet frem til de problematiske tanker, så kan du aktivt begynde at gøre noget for at forhindre dem i at hæmme dig. I de perioder hvor jeg har haft rigtig meget “tankemylder”, har det hjulpet mig at skrive ned på et papir hvad der foregår indvendigt, det gør det meget mere håndgribeligt at forholde sig til.

Hvis du, ligesom jeg, mange gange har taget sorgerne på forskud, så afholder det dig fra at være til stede og at leve i nuet – og ønsker vi ikke alle at vi kan leve i nuet og være nærværende? Det gør jeg i hvert fald. Hvis du hele tiden tænker: at din kæreste nok snart går fra dig, at du er dum/doven eller at du ikke er noget værd, så lider du som om det var sandt.

Hvis du vil forberede dig på de svære situationer, så er det bedste du kan gøre, at skabe løsningsstrategier for dig selv. Alternativt kan du tage alle sorgerne på forskud og lade dig styre af dine katestrofetanker, men hvornår har det nogensinde gavnet dig?

Hvis du er interesseret i at lære mere om begrebet at mentalisere, vil jeg anbefale dig at læse bogen “mentaliserings guiden”, den er let at komme igennem, og som en introduktion til mentalisering er den helt perfekt, jeg håber at du har fået mod på at lære dig selv endnu bedre at kende og få gjort op med katastrofetankerne.

Det var alt for nu,
C’ YA

13612230_10209537830433105_3277937101169147508_n

 

 

Leave a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *